Vlak nebrzdil, projel čtyři stanice
Už podruhé od začátku roku selhaly brzdy vlaku na ozubnicové železniční trati z Harrachova do Tanvaldu. Zatímco při lednovém incidentu projel vlak dvě zastávky, tentokrát to byly čtyři. Motorový vůz stejného typu se vymkl kontrole ve čtvrtek po 17:00 a zastavil se až pod nejprudším kopcem v Desné.
Místy jel rychlostí až 75 kilometrů v hodině, na trati je přitom povolená jen padesátka. ČTK to řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nikdo z cestujících ani personálu se nezranil. České dráhy incident potvrdily a ještě včera nasadily na trať jiné soupravy.
Takzvaná "tanvaldská zubačka" je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy. "Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc," řekl ČTK Drápal. "V době té mimořádnosti bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo," dodal.
Selhání opět postihlo vlak s motorovým vozem řady 843. Ten pochází z konce 90. let a je vybavený kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho mají i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně, jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit. A právě jejich kombinace je problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.
Na zubačce mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu začátkem ledna to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel a se soupravou motorového a řídícího vozu jel místy až rychlostí 85 kilometrů v hodině. Trať je přitom konstruovaná maximálně na padesátku. Ve čtvrtek jel vlak o něco pomaleji, asi 75 kilometrů za hodinu.
Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd. To už se u tohoto typu už jednou v historii stalo - v roce 1998 musely České dráhy odstavit všech 31 motoráků a 43 přípojných vozů a zkontrolovat u nich nápravy, na nichž se začaly objevovat trhliny. Některé vozy byly mimo provoz i jeden rok.
Drápal zatím nechce postup Drážní inspekce předjímat. "To už bychom moc spekulovali. Je možné, že i v tomto případě je chyba na straně strojvedoucího," řekl mluvčí.
České dráhy už ale první opatření vyvodily - motoráky řady 843 se už do Harrachova nepodívají. "S okamžitou platností tam začneme nasazovat jiná vozidla, než se případ vyšetří," řekla ČTK mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dočasnou náhradou mají být rychlíkové motoráky řady 854 z přelomu 60. a 70. let minulého století, které sice prošly v uplynulé dekádě rekonstrukcí, ale stále mají klasickou špalíkovou brzdu. Od března by potom měly na trať vyrazit nové motoráky od švýcarské firmy Stadler, které dostávají ČD se zpožděním.
zdroj: ČTK