DPMLJ zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Liberci i Jablonci. Podle Šedlbauera problém vznikl již před třemi lety, kdy Jablonec jako minoritní akcionář vstoupil do dopravního podniku. V Jablonci do té doby jezdil ČSAD Jablonec, odnož později vzniklé firmy Busline. Městský a soukromý dopravce se tenkrát dohodly bez výběrového řízení, že autobusy ČSAD Jablonec budou veřejnou dopravu ve městě zajišťovat dalších deset let.
"Vstup Jablonce byl využit jako záminka pro obejití výběrového řízení tím, že se má jednat o náhradu ujednání mezi Jabloncem a ČSAD Jablonec. Podle zákona o veřejných zakázkách to není možné. I kdybychom takovou úvahu přijali, vůbec nedává smysl, že je ve smlouvě obsažen minimální závazek na dvojnásobek dopravních výkonů Jablonecka," tvrdí Šedlbauer.
V Jablonci ročně najezdí Busline 1,6 milionu kilometrů a v Liberci od letošního roku zhruba stejný počet. Podíl soukromého dopravce na autobusové městské dopravě v Jablonci je stoprocentní, v Liberci asi třetinový. Dohodnutou cenu považuje člen dozorčí rady za přemrštěnou. V Jablonci jezdí autobusy firmy Busline za 46,3 koruny za kilometr, v Liberci za 43,6 koruny. Přiměřená cena by podle Šedlbauera byla 35 až 40 korun. "Dopravní podnik v Liberci provozuje komerční linky k obchodním centrům, účtuje si kolem 33 korun za kilometr a vydělává na tom," řekl. Podle jeho odhadu tak ročně DPMLJ přichází o 15 až 30 milionů korun.
Tvrzení Šedlbauera firma Busline odmítá. "Ohrazujeme se proti lžím a nesmyslným útokům ze strany libereckého opozičního spolku (Změna pro Liberec - pozn. red.)," uvedl generální ředitel společnosti Tomáš Roubiček. Podle něj zvažují kroky, včetně právních, na obranu svého jména.
Předseda představenstva DPMLJ Roman Šotola (ČSSD) smlouvu s Bulinem nechá prověřit. "Nechám si zpracovat podklady od ředitele dopravního podniku a budeme se tím zabývat," řekl ČTK. Pokud se ukáže, že je smlouva nevýhodná, pokusí se ji změnit. "Věřím, že argumenty budou takové, že to nebude třeba," dodal. Podle Šedlbauera je smlouva nevypověditelná. Jediné, co může dopravní podnik změnit, je cena za kilometr.
Šedlbauer upozorňuje na to, že městský dopravní podnik se nechal z velké části vytlačit ze svého působiště v Liberci. "Zbavuje se proto zaměstnanců i dopravních prostředků a po deseti letech nebude schopen v takové míře lidi a techniku rychle doplnit, takže mu nezbude, než autobusovou dopravu znovu někomu předat. Jinými slovy jde o faktickou privatizaci autobusové městské hromadné dopravy v Jablonci a zčásti i v Liberci," míní Šedlbauer.
Liberecká radnice odmítá, že by se chystala dopravní podnik prodat. "O privatizaci se neuvažuje," uvedla mluvčí magistrátu Pavlína Stránská. I radnice ale bude chtít vypracovat analýzu, která zhodnotí výhodnost či nevýhodnost smluvního vztahu mezi DPMLJ a společností Busline.
Dopravní podnik již jednoho soukromého dopravce využíval - ČSAD Liberec dlouhodobě zajišťovala asi pětinu liberecké MHD. Když majitel ČSAD Liberec na podzim 2008 specializovanou divizi prodával, dopravní podnik ji koupil zhruba za 30 milionů. Díky akvizici tehdy mimo jiné získal 23 autobusů a přes 50 stálých či příležitostných řidičů.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) je největší společností ve vlastnictví Liberce. Od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Loni hospodařil se ziskem 1,3 milionu korun. Podnik s půlmiliardovým obratem ročně přepraví 36 milionů lidí. Podle Šedlbauera by za služby pro DPMLJ měla dostat firma Busline až 146 milionů korun.
zdroj: ČTK